Specustawa mieszkaniowa znalazła się na finiszu rządowej ścieżki legislacyjnej. Projekt lada dzień trafi do Sejmu – został już przyjęty przez Radę Ministrów. Zapisy projektu zmieniają się jak w kalejdoskopie. Tym razem zmiany dotyczą koncepcji urbanistyczno-architektonicznej, która ma być dołączana do wniosku o ustalenie inwestycji mieszkaniowej, a konkretnie osób uprawnionych do jej sporządzania.
A zatem kto będzie mógł sporządzać koncepcję urbanistyczno-architektoniczną?
- osoba wymieniona w art. 5 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (zgodnie ze wskazanym przepisem: „Projekty planów zagospodarowania przestrzennego województwa, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego sporządzają osoby, które spełniają jeden z warunków:
- członek izby architektów z uprawnieniami budowlanymi do projektowania lub projektowania i kierowania robotami budowlanymi w specjalności architektonicznej bez ograniczeń.
Tak więc koncepcję będą mogli stworzyć nie tylko architekci. W moim przekonaniu, koncepcję powinien sporządzać wyłącznie uprawniony architekt, który jest jedynym uczestnikiem procesu inwestycyjno-budowlanego uprawnionym do projektowania architektury obiektu (nie licząc oczywiście ograniczonych uprawnień inżynierów – ustawa dotyczy jednak większych inwestycji, które nie mieszczą się w zakresie uprawnień ograniczonych).
Z projektu zniknęły zapisy dotyczące konkursu na koncepcję, który miał organizować inwestor przed złożeniem wniosku.
Co do zgodności inwestycji z planem miejscowym zapisy nie uległy zmianie. Ma ona być zgodna ze studium uwarunkowań, natomiast może kolidować z planem (we wniosku należy wskazać, „w jakim zakresie inwestycja nie uwzględnia ustaleń miejscowego planu”).
Na podjęcie uchwały o ustaleniu lokalizacji inwestycji mieszkaniowej rada gminy będzie mieć 60 dni. Natomiast w przypadku, kiedy nie będzie możliwe podjęcie jej w takim terminie, przewodniczący rady będzie musiał wskazać inwestorowi nowy termin (nie dłuższy niż 30 dni od dnia upływu pierwszego terminu).
Ponadto zmiany dotyczą wskazanych w projekcie standardów urbanistycznych, w zakresie wysokości budynków. Mamy tu teraz trzy możliwe sytuacje. Po pierwsze, miasta do 100 tys. mieszkańców, w których budynki nie będą mogły być wyższe niż 4 kondygnacje nadziemne, miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, w których będzie można projektować budynki do 14 kondygnacji. Trzeci wariant, który jest swego rodzaju furtką uwalniającą od wcześniej wskazanych wymogów, dotyczy sytuacji, kiedy w odległości do 500 m od planowanej inwestycji znajdują się budynki wyższe. W takim przypadku, to wysokość najwyższego z nich stanowi granicę. Pozostawiono zapisy uprawniające radę gminy do podjęcia lokalnych standardów urbanistycznych (uchwała taka ma stanowić akt prawa miejscowego). Standardy będą mogły zostać zmienione maksymalnie o 50% w każdą stronę (podwyższone lub obniżone).
Teraz ustawą zajmie się Sejm. Być może więc to nie ostatnie poprawki do projektu. Oczywiście Prawodlaarchitekta.pl będzie śledzić je na bieżąco.
Z nową wersją projektu można zapoznać się tu: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12309302/katalog/12496216#12496216
Komentarze Facebook